Tcha, hvor skal jeg starte hen. Dette er sikkert basiskunnskap hos enkelte, men jeg er ingen strømfreak og har omtrent NADA peil på strøm, mostander etc..
Jeg har skjønt såpass at jeg vet forskjell på paralellkobling og seriekobling av motstandere.. hehe
1: Blir det lettere for en forsterker og lettere for strømnettet i bilen å drive en sub i 2 eller i 4 ohm? Hva krever mest av strømnettet med tanke på f.eks blinking i lysene? tenkt eksempel: Forsterker gir 300w i 4 ohm og 500w i 2 ohm. Blir ett elemement lettere å drive i 2 ohm, enn det er i 4 ohm?
2: Hvis en har 2 kanaler på en forsterker og disse yter 130w pr kanal i 4ohm. Vil det da automatisk bli 2ohm når man brokobler disse? Eller vil elementet som kobles på i slutten, styre hvor stor motstand som kobles på? Tenkt eksempel: 2x130w -> 1x300w med ett subelement på 4ohm. Stemmer dette? For i tilfellet, så blir mitt utsagn: en brokobling på forsterker sier ingenting om hvor stor motstand som tilsluttet? Men at forsterkeren ikke nødvendigvis er stabil ned i 2ohm når den er brokoblet. Er dette riktig utsagn?
3: the big three.... bør og må oppgraderes på biler med større anlegg enn over gjennomsnittet. Men, finnes det andre ting i bilen som også bør oppgraderes i samme slengen for å bedre tilførselen av strøm til samtlige komponenter som trenger strøm?
Tror det var nok spørsmål for denne gang, kommer sikkert flere etterhvert.
Og som alltid: Tusen takk for svar, folkens.
Jeg har skjønt såpass at jeg vet forskjell på paralellkobling og seriekobling av motstandere.. hehe
1: Blir det lettere for en forsterker og lettere for strømnettet i bilen å drive en sub i 2 eller i 4 ohm? Hva krever mest av strømnettet med tanke på f.eks blinking i lysene? tenkt eksempel: Forsterker gir 300w i 4 ohm og 500w i 2 ohm. Blir ett elemement lettere å drive i 2 ohm, enn det er i 4 ohm?
2: Hvis en har 2 kanaler på en forsterker og disse yter 130w pr kanal i 4ohm. Vil det da automatisk bli 2ohm når man brokobler disse? Eller vil elementet som kobles på i slutten, styre hvor stor motstand som kobles på? Tenkt eksempel: 2x130w -> 1x300w med ett subelement på 4ohm. Stemmer dette? For i tilfellet, så blir mitt utsagn: en brokobling på forsterker sier ingenting om hvor stor motstand som tilsluttet? Men at forsterkeren ikke nødvendigvis er stabil ned i 2ohm når den er brokoblet. Er dette riktig utsagn?
3: the big three.... bør og må oppgraderes på biler med større anlegg enn over gjennomsnittet. Men, finnes det andre ting i bilen som også bør oppgraderes i samme slengen for å bedre tilførselen av strøm til samtlige komponenter som trenger strøm?
Tror det var nok spørsmål for denne gang, kommer sikkert flere etterhvert.
Og som alltid: Tusen takk for svar, folkens.
Comment